'Autoloze' wijk ten koste van omgeving

Door Moussa Aynan,

Jouw Haarlem staat voor betaalbaar wonen, een bereikbare stad en een dienstbare gemeente.

Afgelopen donderdag vergaderde de Gemeenteraad over de realisatie van New Harlem, een nieuwbouwproject van 60 middeldure huurappartementen in de Schalkwijkerstraat, aan de rand van het centrum.

Volgens de Haarlemse parkeernormen moet de ontwikkelaar daar 78 parkeerplaatsen bij leveren. In dit geval kan of wil de ontwikkelaar die plaatsen niet realiseren en moet hij volgens diezelfde parkeernormen €15.000; per niet geleverde plek aan de gemeente afdragen. Totaal dus ruim 1 miljoen euro.

We hadden graag gezien dat het College dat geld had geïncasseerd om het plan van de ontwikkelaar te ondersteunen met bijvoorbeeld het huren van parkeerplaatsen in de Houtpleingarage of het creëren van een SmartMobility Centre. Hiermee kunnen de toekomstige huurders verleid worden om geen auto te nemen.

Zonder deze afkoopsom gaan de nieuwe bewoners en hun bezoekers hun auto in de aangrenzende, reeds overvolle wijken neerzetten waar het gratis parkeren is. 

Conluderend; huren van €1000; per maand voor een klein appartementje. De Slachthuisbuurt die opgezadeld wordt met een nog hogere parkeerdruk en een krappe meerderheid van de gemeenteraad die de kant kiest van een niet al te deugdelijke ontwikkelaar. New Harlem draagt dus niet bij aan betaalbaar wonen, een bereikbare stad en een dienstbare gemeente.

Daarom hebben we, na diverse vergeefse pogingen om de Raad en het College op andere gedachten te brengen, tegen gestemd.

Terug naar overzicht